Staatssecretaris Digitalisering Eddie van Marum en wethouder Abdelhaq Jermoumi van de gemeente Leiden hebben afgelopen donderdag de eerste opgeknapte laptops overhandigd die gedoneerd zijn door het ministerie van Binnenlandse Zaken. De laptops zijn bedoeld voor mensen in een financieel kwetsbare situatie.
Met deze overhandiging gaven Stichting Allemaal Digitaal en het ministerie van Binnenlandse Zaken het startsein voor hun samenwerking.
Het initiatief maakt deel uit van een bredere aanpak waarbij oude overheidsapparatuur een tweede leven krijgt. Afgedankte laptops van verschillende ministeries worden ingezameld, volledig gewist met professionele software en daarna opnieuw ingericht. De stichting Allemaal Digitaal zorgt ervoor dat de apparaten worden voorzien van Windows, waarna gebruikers zelf opensourcesoftware kunnen toevoegen.
De eerste voorbereidingen voor dit programma startten in april. Inmiddels zijn de eerste apparaten klaar voor gebruik en kunnen ze worden ingezet om mensen met beperkte financiële middelen toegang te geven tot digitale middelen. De bedoeling is dat dit traject tot en met 2030 doorloopt en in de komende jaren duizenden laptops beschikbaar stelt.
“Niet iedereen kan meekomen in onze steeds verder digitaliserende samenleving,” zegt staatssecretaris Eddie van Marum. “Mensen met een lager inkomen kunnen soms geen pc of laptop betalen. Als we daar niks aan doen, groeit de ongelijkheid in de samenleving. Daarom ben ik trots dat we nu starten met het doneren van opgeknapte werklaptops aan mensen die ze hard nodig hebben, maar niet zelf kunnen betalen.”