Amerikaanse techgiganten als Microsoft en Amazon profiteren fors van de energiecrisis en de grote winsten van olieproducenten. Dat meldt meldt persbureau Bloomberg. De techbedrijven helpen bedrijven als Exxon Mobil en Chevron meer olie op te pompen.
Zo helpt Microsoft ExxonMobil bij het analyseren van data van olievelden, terwijl Amazon simulaties levert om te berekenen hoe oliebronnen zo optimaal mogelijk gebruikt kunnen worden.
Deze activiteiten staan op gespannen voet met de klimaatdoelen van Microsoft en Amazon. Zo wil Amazon in 2040 klimaatneutraal zijn. Microsoft wil in 2030 meer koolstof uit de atmosfeer te willen halen dan het bedrijf uitstoot
Volgens beide bedrijven draagt de efficiencyslag bij oliebedrijven bij aan hun eigen doelstellingen op duurzaamheidsgebied. Volgens Bloomberg is hier geen bewijs voor en ontbreken cijfers om dit te staven.