Op vrijdag 21 oktober heeft de minister van Klimaat en Energie, Rob Jetten, aangekondigd dat warmtenetten op termijn in publieke handen moeten komen. Het kabinet wil dat alle grootschalige (1500+ aansluitingen) bestaande en nieuwe Nederlandse warmtenetten vanaf juli 2024 geleidelijk in eigendom van gemeenten moeten komen. Deze maatregel kan als gevolg hebben dat verduurzaming van warmtenetten zal vertragen.
De datacenterbranche wil ervoor waken dat een dergelijke vertraging ontstaat. De inzet van datathermie als warmtebron kan namelijk voor aanzienlijke verduurzaming van het warmtenet zorgen.
Erik Barentsen, Beleidsmedewerker Energie & Duurzaamheid bij Dutch Data Center Association, zegt dat het besluit tot onrust heeft gezorgd bij een aantal warmtenet partijen die momenteel al inzetten op het gebruik van datathermie. “Datathermie is al succesvol ingezet bij zowel private als publieke warmtenetten. Het eerste grootschalige data-warmtenet voor woningbouw boven de 1500+ afnemers is gerealiseerd door Stadswarmte Groningen, een warmtenet in handen van de gemeente Groningen. Daarnaast zijn er inmiddels diverse warmtenetten op bedrijfs en campus gebieden gerealiseerd door private initiatieven. Beide modellen zijn haalbaar. Het is belangrijk dat alle stakeholders zich blijven inzetten om de energietransitie te doen slagen. Datacenters zullen dat in ieder geval wel doen.”
Dutch Data Center Association benadrukt de kansen voor verduurzamen van warmtenetten middels datathermie (restwarmte uit datacenters). Hierom wil de datacenter branche graag met de gemeenten om tafel. Er zijn momenteel al bijna 50.000 woningen aangesloten op – of in transitie naar – verwarming met datathermie. Dit is 10% van alle woningen aangesloten op een warmtenet.
Datacenters kunnen met hun warmte tot wel 1 miljoen huishoudens verwarmen in combinatie met lage temperatuur (LT) warmtenetten en warmtepompen. Uit recent onderzoek van Deltares zou blijken dat zo’n 60% van de woningvoorraad in Nederland verwarmd kan worden met een LT warmtenet.