De Europese Unie is gestart met een nieuw project dat de hoeveelheid elektronica-afval drastisch moet reduceren. Daarvoor is het onderzoeksproject Increace in het leven geroepen waaraan de universiteiten van Maastricht en Leuven deelnemen, aangevuld met de bedrijven waaronder Philips en SAP. Het uitgangspunt is dat het aandeel van gerecyclede materialen in nieuwe elektrische apparatuur moet worden vergroot.
Voor het project is een budget van 7,2 miljoen euro beschikbaar, waarmee bijvoorbeeld nieuwe sorteersystemen moeten worden ontwikkeld, zodat potentieel gevaarlijke stoffen niet in de gerecyclede grondstoffen terechtkomen. Ook moet het rendement van terugwinning omhoog, en tenslotte willen de initiatiefnemers blockchain gebruiken om de herkomst van materialen te traceren.
In het volgende nummer van ChannelConnect is volop aandacht voor onder meer recycling in de special Duurzaamheid in IT.