Im navolging van Google en AWS heeft nu ook Microsoft bekendgemaakt dat het de servers in de datacenters over een langere periode afschrijft. De gebruiksduur van de hardware waarop Azure cloud draait gaat van vier naar zes jaar. Microsoft hoopt hiermee miljarden dollars per jaar te kunnen besparen.
“Investeringen in software zorgen voor een efficiëntieverhoging bij het draaien van onze server- en netwerkapparatuur. Ook nieuwe ontwikkelingen in technologie leiden ertoe dat de levensduur verder strekt dan de historische levensduur waarmee we altijd rekenden,” zegt CFO Amy Hood.
In het fiscale jaar 2023 verwacht Hood een besparing van 3,7 miljard dollar. In het eerste kwartaal loopt de besparing op tot 1,1 miljard dollar. Eerder verlengden ook AWS en Google de levensduur van hun cloudinfrastructuur. AWS wil servers voor een periode van vijf jaar blijven gebruiken en netwerkapparatuur zes jaar, bij beide een uitbreiding met een jaar. Google ging van drie jaar vier jaar bij zijn servers.