De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil dat het kabinet de voorgestelde Wet hergebruik van overheidsinformatie aanpast. Volgens de AP moet de overheid meer grenzen stellen aan het delen van persoonsgegevens met overheidsinstellingen.
De toezichthouder vindt dat het in het huidige wetsvoorstel nog te makkelijk is om persoonsgegevens te delen zonder toestemming of medeweten van de personen om wie het gaat.
Het is volgens de Autoriteit Persoonsgegevens niet aan de overheid om te bepalen of persoonlijke gegevens gedeeld kunnen worden, maar heeft de persoon in kwestie daar het laatste woord is. Hergebruik van persoonsgegevens in openbare registers is in principe verboden, zo benadrukt de AP.
De Wet hergebruik van overheidsinformatie moet ervoor zorgen dat overheidsdata – waaronder persoonsgegevens – openbaar zijn voor onder meer onderzoek.