Ruim 96% van de Nederlandse zorgverleners in de eerstelijnszorg heeft sinds 2021 te maken gehad met ten minste één datalek. Dat blijkt uit onderzoek van IoT-specialist SOTI.
Zo’n 41 procent van de organisaties in de zorg heeft er sinds 2021 te maken gehad met een datalek door een externe bron. Ook steeg het aantal datalekken door medewerkers met 53%. Dit leidde tot een stijging van het totale aantal datalekken door werknemers, waarbij bijna alle organisaties (96%) in de gezondheidszorg op zijn minst een datalek hebben ervaren in het laatste jaar. Ruim de helft (55%) had betrekking op een datalek door een externe bron of DDoS-aanval.
Hoewel de zorgsector zich zorgen maakt over beveiliging, geeft 46% van IT-professionals in Nederland aan dat het gebruik van nieuwe technologieën een prioriteit is om de efficiëntie en productiviteit van de organisatie te verbeteren, maar dat ze daar geen budget voor hebben. In Nederland is de zorgsector actief bezig met het verkennen van de toepassingen van Artificial Intelligence (AI) en Virtual Reality (VR), waarbij 93% van de zorgorganisaties het gebruik van AI en VR als topprioriteit ziet. Daarnaast bevindt 47% van de zorgorganisaties zich in de onderzoeks- of implementatiefase met deze nieuwe oplossingen.
De schaal en diversiteit van het gebruik van apparaten in de gezondheidszorg in Nederland blijft toenemen. De helft (49%) van de IT-professionals meldt een toename in de mix van apparaten (mobiele apparaten, tablets, rugged apparaten, printers etc.) die het afgelopen jaar in hun zorgorganisatie zijn gebruikt. Daarnaast meldde 50% van de IT-professionals een toename in het gebruik van persoonlijke apparaten om toegang te krijgen tot bedrijfssystemen en het netwerk. Volgens de onderzoekers zorgen deze ontwikkelingen voor toenemende risico’s op lekken.