Demissionair minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat heeft aangekondigd dat de Subsidieregeling Cyberweerbaarheid ook in 2023 opengesteld zal worden voor cyberweerbaarheidsprojecten van samenwerkende organisaties.
Met deze regeling worden privaat-publieke samenwerkingsverbanden gestimuleerd om plannen uit te voeren die op een duurzame wijze de digitale weerbaarheid tegen cyberaanvallen vergroten binnen branches, sectoren en regio’s. De subsidieregeling ‘Versterking cyberweerbaarheid’ moet bedrijven in niet-vitale sectoren stimuleren om samen te werken op het gebied van cyberweerbaarheid.
Acht ton beschikbaar
In 2023 wordt er een bedrag van 800.000 euro beschikbaar gesteld aan de beste projectplannen, gericht op het verhogen van de cyberweerbaarheid. De maximale ondersteuning per project bedraagt 200.000 euro. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) draagt zorg voor de uitvoering van deze subsidieregeling.
De Subsidieregeling Cyberweerbaarheid is bedoeld om de oprichting van nieuwe cyberweerbaarheidsnetwerken te bevorderen en bestaande netwerken te ondersteunen. Binnen deze netwerken werken ondernemers samen met andere organisaties aan het vergroten van de cyberweerbaarheid van bedrijven. Zowel binnen als tussen niet-vitale branches, sectoren en regio’s. Sinds de lancering van de subsidieronde in 2018 zijn er 31 samenwerkingsprojecten gesubsidieerd vanuit deze regeling.
Voorlichting
Plannen kunnen tussen 1 september en 16 oktober 2023 bij RVO ingediend worden. 28 augustus organiseert het Digital Trust Center samen met de RVO een informatiebijeenkomst van 13.30 tot 15.30 uur. Tijdens deze bijeenkomst krijgen geïnteresseerde partijen informatie over de regeling en het proces van aanmelding. De locatie van de bijeenkomst wordt binnenkort bekend gemaakt.